Tuesday, April 6, 2010

Perkara-perkara yang Jarang Didedahkan Mengenai Lionfish


Lionfish adalah sejenis ikan yang berupa seakan-akan coral yang bergerak. Wajahnya juga bengis. Tetapi banyak lagi perkara-perkara yang kita jarang tahu tentang lionfish.

1) Lionfish adalah sejenis ikan yang kuat makan. Diketahui memakan binatang sekeras-keras ketam dan butter prawn.

2) Tiada pemangsa semulajadi. Kebanyakan ikan takut mendekatinya kecuali batfish.

3) Lionfish yang bukan orang asli (non-native ) di satu habitat biasa bertindak mengganas dan memakan ikan-ikan lain, menyebabkan ketidakseimbangan ekologi.

4) Lionfish adalah antara ikan yang paling berbisa dan boleh membunuh dengan hanya menggesel jambangnya pada betis seorang snorkeler, sebagai contoh.

5) Lionfish tidak takut pada manusia dan bot.

6) Satu kumpulan penentang lionfish bukan orang asli wujud di dalam Facebook dengan ahli seramai 46 orang. Ini adalah lucu kepada lionfish.

7) Lion atau singa mengambil nama dari lionfish dan bukan sebaliknya.

8) Mempunyai mekanisme pembiakan yang aneh dimana mereka boleh membiak dengan cepat mengatasi tapak sulaiman.

9) Seperti logik namanya, lionfish apabila dibawa ke darat, akan mengaum.


Aku masih ingat lagi beberapa hari lalu, seekor lionfish mengacah-ngacah aku di tangga jeti Pom-pom Resort, menghindar aku dari turun mandi laut. Kalaulah aku tau fakta ini awal-awal, sudah aku tubakan bawah jeti tadi.

5 comments:

bEkAkIrA said...

wow.... kt sini rupanya adib dpt info nih... ko copy paste kt fb rupenye....

adib said...

ish dah setahun aku dok tulis kat sini dan copy paste ke fb

bEkAkIrA said...

baru kuperasan la dibs....

bEkAkIrA said...
This comment has been removed by the author.
bEkAkIrA said...
This comment has been removed by the author.