Friday, June 5, 2009

Bunga Pinggan



Ketika, makan-makan satu hari, ada tersebut pasal bunga pinggan. Bunga pinggan ini adalah istilah orang-orang tua untuk cebisan terakhir atau kepingan terakhir sesuatu makanan yang dihidang secara banyak. Ini biasa berlaku apabila melibatkan ramai orang dalam satu majlis keramaian sebagai contoh.

Mengikut adabnya, bunga pinggan ini akan dibiarkan tidak berusik bagi mengelakkan malu jikalau tiba-tiba dua orang cuba mengambilnya secara serentak. Ini berlawanan dengan satu konsep Peraturan Kelelakian yang dicipta oleh satu orang putih tidak lama dulu. Salah satu daripada rukunnya ialah "jangan teragak-agak untuk mengambil kepingan pizza yang terakhir". Pizza dijadikan contoh kerana perkara ini ditulis oleh orang putih. Kalau orang melayu mesti kuih bom atau begedel dijadikan contoh.

Apapun, aku tidak berapa bersetuju konsep bunga pinggan. Pada aku ini adalah satu contoh pembaziran. Apalah yang nak dimalukan sangat kalau bertembung mengambil kuih yang sama. dapat kutu yang okay, boleh bahagi dua.

Dan untung kalau berlaga tangan dengan gadis, boleh juga mengurat hehe.

2 comments:

Gula "gulaley" Kapas said...

Tak nak ke berlaga tangan ngan mak gadis? ;D kakakaa

adib said...

boleh juga tapi still mengurat anak gadisnya