Wednesday, April 6, 2016

Binatang yang Dalam Kemarahan

Apabila berenang bersama ikan jerung beberapa hari lepas, aku tiba-tiba terfikir akan sifat binatang. Binatang yang jenis menyerang khususnya. Binatang yang menyerang, seperti jerung, membuatkan aku tertanya-tanya kenapa mereka menyerang.

Mengetepikan binatang-binatang yang kelaparan, aku merumuskan binatang-binatang ini sedang dalam kemarahan. Seperti jerung-jerung yang menyerang peluncur-peluncur air di Australia dan Afrika Selatan. Aku tak rasa mereka menyerang kerana mahu makan tengah hari tetapi lebih kerana nafsu amarah. Tak boleh langsung nampak kelibat peluncur melayan ombak, mesti mahu diserang.

Dan yang lebih menimbulkan tanda tanya dalam minda aku ialah apa yang terlintas dalam fikiran binatang-binatang ini apabila dalam kemarahan. Mengambil contoh jerung tadi, apakah yang difikirkan agaknya, bila sedang sedap-sedap berenang di laut, tiba-tiba muncul bayang manusia dengan papan sebesar alam mereka.

Adakah mereka terus marah tanpa ekspresi yang objektif, atau sebenarnya dalam hati mereka juga seperti manusia, mencarut dan menyebut: "Pantat!" ?

No comments: