Tuesday, April 12, 2016

Graf Umur

Tahun lepas, ketika Sasya dan Anis sibuk membuat kraftangan di meja aku, aku telah memasang salah satu lagu klasikal dalam playlist Rumput Hijau di Spotify aku. Sudah tentu lagu-lagu di dalam playlist itu hanya yang finest. Aku tak berapa ingat, samada karya Mozart atau Bach.

Dan aku pun bertanya kepada Anis, yang waktu itu berumur 8 tahun. "Sedap tak lagu ni Anis?"

"Tak sedap".

Speechless, aku hanya mampu gelak kecil.

Tadi, abangnya Aiman, sewaktu sedang bermain permainan video di dalam bilik aku, komputer aku sedang memainkan lagu-lagu Niccolo Paganini daripada video Youtube bertajuk The Best of Paganini.

Aku pun bertanya kepada Aiman, yang berumur 11 tahun. "Sedap tak lagu ni Aiman?"

"Sedap"

Pada waktu itu juga aku dapat buat kesimpulan bahawa umur berkadar langsung dengan kemahiran menipu.

No comments: