Friday, July 9, 2010

Manusia Bangsa Kompleks

Manusia merupakan sebuah bangsa yang hebat. Antara binatang-binatang yand ada di muka bumi ini, manusia merupakan binatang yang paling maju.
Jika dilihat evolusi dan perkembangan otak manusia, begitu besar julatnya diantara dua hujung. Bermula dengan membuat peralatan dari batu seperti kapak untuk mengetuk benda lembut yang lain dan untuk membunuh kerbau. Kemudian satu kutu ni terjumpa api dan dari situ manusia mula memasak binatang lain kerana aromanya lebih enak dan supaya tidak sakit perut selepas makan. Legendary.

Selepas itu ada yang mula munjumpai logam. Besi diasingkan dari bijih dan kemudian kapak yang tadinya dari batu kini dalam bentuk besi. Tak lama, ada pula yang mula mengira-ngira, mencipta sistem nombor lalu terhasil-lah istilah matematik. Matematik membantu manusia untuk membuat keputusan dengan lebih jitu, membuat bulatan tepat dan membina bangunan-bangunan untuk didiami. Doktrin-doktrin seperti statistik dan kebarangkalian dicipta oleh manusia supaya tidak meneka-neka bodoh apabila perlu untuk meneka-neka. Dahsyat bangsa manusia ini.

Maju lagi ke hadapan, manusia mula menggunakan elektrik. Elektrik, iaitu cas-cas bergerak yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar ini pernah dianggap luar dari kemampuan pemikiran manusia. Dengan matematik, manusia dapat mengawal dan menggunapakai cas-cas halimunan ini bagi pelbagai kehgunaan. Dan dari besi pula manusia telah mencipta kenderaan, baik darat, air atau udara. Orang-orang di zaman Rome dulu tidak pernah terfikir untuk travel ke tanah Bavaria dalam masa dua jam sahaja. Kini boleh.

Pap! Tahun 1957, orang Russia dengan kemajuan pesat pelbagai teknologi, telah membuat roket dan kemudian dihantar ke luar dari bumi. Bumi yang orang dulu ingat adalah dunia, rupa-rupanya ada bahagian luar. Ditambah dengan perang dingin dengan Amerika Bersatu, manusia sudah menjejak bulan. Sains roket, iaitu yang dikatakan orang sebagai bidang paling kompleks dalam sains, sudah dikuasai manusia. Kemudian perlahan-perlahan manusia mula membangunkan teknologi komputer.

Dan bermula dari penghujung 90an, teknologi komputer tampak menjalani pembangunan yang drastik, baik dari segi hardware ataupun software. Komputer bolehlah dikatakan sebagai gabungan kesemua teknologi yang dibangunkan sebelum ini dan ditaruh ke dalam satu kotak. Walaupun komputer tidak boleh terbang sendiri ke angkasa lepas atau menembak jeep musuh, tetapi manusia secara keseluruhannya menggunakan komputer untuk merekabentuk dan membuat analisis bagi melaksanakan perkara-perkara yang dikatakan. Dulu kita tak pernah pun terfikir kemapuan untuk berkongsi resepi puding dengan seorang kawan yang berada di Siberia. Sekarang boleh kongsi resepi puding.

Begitu hebat evolusi manusia ini. Kucing, kalau boleh berkata dalam Bahasa Melayu dan kalau ditanya adakah bangsa manusia ini hebat, kucing akan menjawab "Hebat".

Tetapi disebalik kehebatan dan segala teknologi yang sofistikated ini, bangsa manusia ini boleh pula emosi dan mengamuk-ngamuk pada tahun 2010 apabila seekor sotong dikatakan membuat ramalan keputusan perlawanan bolasepak, dan ramalannya kena. Walhal sotong itu lapar dan memilih makanan yang padanya lebih menyelerakan. Aneh bukan?

Dan kucing, kalau boleh berkata dalam Bahasa Melayu dan kalau ditanya adakah bangsa manusia ini bodoh, kucing akan menjawab, "Bodoh".

No comments: