Tuesday, March 11, 2014

Bercakap Dengan Budak-budak

Komunikasi aku dengan budak-budak berkisar antara 3 orang adik beradik, Aiman(9), Anis(7) dan Sasha(3). Bapak mereka duduk di depan bilik aku, jadi kalau ada benda tak kena di sekolah atau nursery, mereka akan lepak di pejabat. Dan mengganggu aku.

Anis: Uncle ini tengkorak apa? (memegang mainan tengkorak yang aku beli di pasar malam, yang mana kalau dipicit akan keluar semacam ulat dari matanya)
Aku: Eh jangan diusik tu. Itu tengkorak orang kenit. Orang kenit tu dah mati uncle simpan tengkorak dia. \
Aiman: Aiman tak rasa ini tengkorak orang kenit. (dengan seriusnya)

***

Aku: Sasha bila nak masuk sekolah darjah satu?
Sasha: Tahun depan.

***

Anis: Uncle, uncle pernah tak jatuh dari atas ni? (menunjuk ke luar tingkap di pejabat 7 tingkat)
Aku: Belum lagi. 
Aiman: Sakit la Anis

***

Aiman cukup semangat mengajak aku bermain Minecraft, sebuah permainan video dengan premis seperti lego kalau tak silap. Dia menunjukkan aku bagaimana memainkan permainan ini di iPad-nya. Dan ketika itu satu manifestasi seekor babi muncul di skrin iPad.

Aku: Ha tu babi. (sebenarnya agak terkejut)
Anis: Boleh makan.
Aiman: Aah
(Senyap seketika, sambil dia terus bermain.)
Aiman: Tapi dalam game je lah.

***

Sasha: Uncle gemok, uncle gemok. Hahaha. Makan nasik lemak pastu gemok.

Why thanks Sasha. That really hurts.

No comments: