Saturday, January 17, 2015

Masuk Kandang Kambing Mengembek. Masuk Kandang Harimau, Mintak Simpang, Carilah Jalan Keluar (Bahagian 1)

Aku tiba malam lebih kurang pukul 8.30. Gelap. Timbalan Sherif Din kelihatan sedang menyalakan paipnya di luar bangsal.

"Masuk lekas," katanya sambil menolak pintu masuk.

Timbalan Sherif Din kemudian menunjukkan aku tempat tidur aku. Di atas sehampar jerami di tingkat 2. "Jaga-jaga sikit kalau nak keluar malam. Jamingon Brothers baru keluar penjara." pesan TS Din.

Dia tidak menjawab bila aku bertanya. Tapi dia kata aku tak perlu risau kalau aku tak mencari perhatian.

Keadaan pekan sangat sunyi pada malam itu. Hanya kedengaran bunyi angin bertiup laju dan bunyi batuk warga tempatan yang kadangkala lalu di tepi jalan. Kelaparan, aku berjalan seorang diri mencari salun untuk makan-makan. Kata TS Din, di hujung jalan tenggara bandar ada satu salun yang buka sehingga lewat. Menurutnya lagi itu adalah 'port' utama penduduk pekan ini. Jadi, aku terus ke sana.

Sebatu perjalanan aku menjumpai salun yang disebut TS Din, yang dari namanya mungkin dimiliki orang arab. Kecil sahaja kedainya, separuh dari normal, tetapi pelanggannya ramai. Adalah dalam 8 orang. Dalam keramaian itu aku dapat dengar perbualan meja sebelah tentang Jamingon Brothers. Dan dari gaya mereka berbisik setiap kali menyebut 'Jamingon Brothers', aku tahu mereka dalam ketakutan. Selesai menjamah sekeping roti canai dan teh tarik, aku terus pulang ke bangsal sambil tunduk sepanjang jalan.

Besok paginya aku mula bekerja. Dari bangsal, aku menaiki sebuah kereta kuda yang disediakan oleh syarikat tali air tempatan, ke sebuah bangsal yang dijadikan kelas dalam sebuah ladang jagung kira-kira 5 kilometer jauhnya. Aku di sini bertugas mengajar perancang bandar tempatan tentang sistem tali air. Dimana harus ditempatkan, apa akan jadi jikalau tersumbat dan sebagainya.

Kelas yang aku kendalikan selama dua hari itu berjalan lancar, walaupun kadang-kadang terpaksa melayan kerenah perancang-perancang tempatan ini. Ada yang mengunyah sireh dan meludah-ludah dan ada juga yang membawa llama ke kelas. Aku hanya boleh bersabar.

Apapun sepanjang dua hari aku mengajar, aku sangat berhati-hati. Habis sahaja kelas, aku terus pulang ke bangsal dengan kereta kuda yang sama. Untuk makan malam aku telah meminta pihak penganjur untuk membungkuskan satay bison yang dihidang sebagai makan tengah hari.

Malam kedua aku tidak keluar langsung, hanya duduk di bangsal melayan cerita-cerita daripada TS Din, dari kisah-kisah dia menunggang kuda ke hal perang saudara yang berlaku 2 tahun lepas. Dan kali ini barulah TS Din membuka cerita tentang Jamingon Brothers. Bagaimana mereka terlibat dalam kes tembak menembak dengan adik-beradik Palung 5 tahun lepas dan bagaimana kesemua adik-beradik Palung dalam kejadian itu mati dalam serangan.

Peristiwa yang berlaku di kedai runcit OK itu kini tercatit sejarah dan dikenali sebagai Peristiwa Kedai Runcit OK.Pendek kata, Jamingon Brothers adalah the ultimate outlaws di pekan itu. Cerita-cerita TS Din malam itu menyebabkan aku tidur di bawah timbunan jerami.

Tetapi, malam ketiga iaitu malam terakhir, aku gagahkan diri keluar berjalan-jalan kerana tidak tahan mendengar mainan harmonika TS Din. Mainan harmonika lama yang dia terjumpa ketika mengemas stor di rumahnya petang itu. Dan kebetulan juga malam itu ada bazaar larut malam di sebuah delta tepi sungai utama. Ini adalah jalan-jalan aku yang bakal menemukan aku dengan Jamingon Brothers.

Pertemuan aku dengan Jamingon Brothers berlaku di bazaar larut malam, di sebuah gerai cucuk-cucuk khususnya. Sewaktu aku melalui gerai itu, aku perasan beberapa orang lelaki berpakaian hitam lusuh, bertopi coklat, berseluar rambu dan berselempang kulit di badan dan pinggang, berkumpul di hadapan gerai tuala selang 3-4 gerai dari cucuk-cucuk. Kesemua mereka berpakaian lebih kurang sama dengan ciri-ciri disebut tadi, mungkin berbeza sedikit dari segi fesyen dan aksesori.

Situasi di hadapan gerai tuala itu agak kecoh dan bising. Salah seorang darripada mereka kelihatan sedang bercakap dengan pemilik gerai tuala dan dia nampak seperti marah, sementara yang lain bercekak pinggang di belakang dengan muka bengis. Walaupun tak dengar apa yang mereka bualkan, daripada pengalaman aku menonton cerita-cerita di televisyen, lelaki itu kelihatan seperti sedang meminta duit, barangkali duit perlindungan, daripada pemilik gerai tuala.

Aku tercegat di hadapan gerai cucuk-cucuk melihatkan ini. Takut untuk melalui sebelah mereka yang bengis dan yang mana sekali pandang memberi bayangan kepada aku yang mereka inilah Jamingon Brothers walaupun aku tidak tahu bagaimana rupa Jamingon Brothers ini. Aku tak berhenti memandang sehingga salah seorang daripada backup lelaki yang marah-marah tadi menoleh ke arah aku. Orangnya bermisai tebal, berjanggut dan berjambang lebat. Sepantas kilat aku menoleh ke arah lima tingakt makanan-makanan praproses yang biasa orang buat cucuk-cucuk, dengan gaya seperti mahu membeli.

"Hey", kedengaran jeritan lelaki berjambang tadi ke arah aku.

...bersambung

Terus ke bahagian kedua di sini (Bahagian kedua)

No comments: