Monday, March 4, 2013

Moraliti Dunia yang Makin Meruncing



Sudah lama aku tak ke Kanna Curry House, restoran daun pisang yang terkenal tu. Tempoh hari bila aku singgah, amatlah terkejut bila aku dapati nasik daun pisangnya kini sudah dihidangkan atas plastik pseudo-daun pisang. Cubaan nak menipu pelanggan. Tapi aku tak bodoh. Aku jerit "This is a fucking travesty!" lalu menendang meja dihadapan aku sekuat hati.

Nasik bertabur, meja melayang bersama-sama pseudo-daun pisang tadi dan kemudian jatuh menuruni tebing jalan, bergolek ke atas jalan sebelah sana. Dalam pada masa meja tadi melayang dan menuruni bukit, aku juga telah memberi beberapa round tendangan rumah kepada setiap pekerja Kanna Curry House berpakaian kuning yang tampak bangga dengan daun pisang ready made mereka ini. Sudah tentu pekerja yang paling mula aku terajang ialah pekerja yang menawarkan kari kambing kepada aku sampai tiga kali.

Tidak cukup dengan itu aku membelasah pula pelanggan-pelanggan lain kedai itu yang nampak enjoy dengan nasik daun pisang mereka tanpa daun pisang. Mereka ini aku belasah dengan cara membaling pinggan seperti frisbee kerana ini memudahkan kerja aku. Sekali baling kena sampai 12 orang. Ada la dalam tiga pinggan aku baling. Aku perasan ada seorang pelanggan di meja hujung cuba melarikan diri, jadi aku tendang seketul tulang ayam yang sedang dijamah seekor kucing tiga warna lalu mengena dan menusuk betisnya. Kucing tiga warna yang meratah tulang atas lantai tadi, juga tanpa berlapikkan daun pisang, aku tendangkan pula ke selatan sehingga memecah masuk melalui tingkap ke dalam sebuah pusat rawatan cina terletak lebih kurang 4 pintu jaraknya. Kerana kucing ini binatang yang ringan jadi mudah ditendang jauh.  

Selesai pertempuran berdarah campur kari ini, aku turun tebing dan ambil semula meja bersama nasik yang berterabur tadi dan duduk semula di atas. Nasik tadi aku taruh semula tapi kali ini di atas helaian daun mempelam yang aku susun rapi supaya menjadi seperti satu helai daun yang besar. Kali ini baru boleh makan.

Mujur juga aku sudah kehabisan tenaga selepas selesai makan, kalau tidak mahu saja aku mengamuk sekali lagi kerana berapa kali mintak cili goreng tak dapat-dapat.





4 comments:

Anonymous said...

hahahahahahahaha tipu gila cerita ni!!!

Anonymous said...

Agaknya tengah high masa tulis ni... hahaha

gloomysunday said...

Kah kah kah!cilake!

Miss J said...

haha masa g ng kitorg ari tu kan dibb! aku ingat mamak yg anta kari kambing yg kena 'sepak' ngan ko tu haha