Saturday, November 16, 2013

Taktik Apabila Terlupa Nama Kawan Lama

Seringkali kita akan terjumpa kawan-kawan lama yang mungkin tak begitu rapat dan lebih kepada kenalan sehingga tidak ingat namanya. Lebih parah kalau dia ingat nama kita.

Aku ada juga terkena situasi begini dan dalam kebuntuan aku akan menyambut panggilan mereka dengan, "wei, apa cerita?"
Dan kadang-kadang boleh sambung berbual sambil cuba mengingat semula di mana sebenarnya kami berkenalan. Kawan aku ke kawan abang aku?

Tetapi ada juga kalanya kita boleh ambil selangkah lebih maju dengan cuba meneka nama mereka. Ini lebih mudah kalau kita ingat pula nama abangnya sebagai contoh. Jikalau kita tahu nama abangnya maka lebih mudah untuk kita derive namanya kerana biasanya tak lari jauh.

Aku pernah teka nama seorang kawan yang abangnya bernama Saiful. Aku teka Shahril. Dapat betul. Ada juga yang aku teka namanya Fairus, berdasarkan nama abangnya, Firdaus.

Yang kedua tu tak betul. Nama dia Fitri.

No comments: